poniedziałek, 30 grudnia 2013

Książki roku.


Jutro będziemy świętować sylwestra, odliczać sekundy,popijać szampana i podziwiać pokazy sztucznych ogni. I tak kolejny rok dobiegnie końca również ten czytelniczy. Na blogach książkowych widać już spisy książek roku. Idąc za tą modą postanowiłam przygotować swój własny.

1. Pod koniec grudnia 2012  w księgarni zobaczyłam "Annę Kareninę". Użeczona okładką postanowiłam się jej przyjrzeć, a opis  utwierdził mnie w chęci jej kupna. Niedługo potem do kin miała wejść nowa ekranizacja, miałam więc kolejny powód do przeczytania. Wieczorem, kiedy za oknem padał śnieg, siadłam z herbatą do lektury i ..... byłam nią oczarowana! Przez tydzień nie mogłam na niczym innym się skupić a pod koniec płakałam rzewnymi łzami.

2. Na początku stycznia rozchorowałam się i leżenie w łóżku umiliła mi trylogia "Igrzyska śmierci".
Kosogłos jest trzecim tomem i najbardziej pełnym zadumy jak i rwiącej akcji.
Jest świetnym podsumowaniem seri i na długo zostanie mi w pamięci, gdy tymczasem będę czekała na ekranizację.

3. Również ostatni tom , również pełen zadumy. Tym razem trylogi Arturiańskiej. Książka opowiada o losach króla Artura, początkach chrześcijaństwa w Wielkiej Brytani, które wypiera wierzenia celtyckie.
Trylogia ta bardzo przypadła mi do gustu, szybka akcja, nagłe zwroty i zaskakujące decyzje. Choć oparta na legendach opowiada bardzo ciekawie i trzyma  w napięciu do ostatniej kartki.

4. Książka ta opowiada o dziewczynie, która z namiotu Nomadów ucieka by później  stać  się modelką.
Na jej podstawie nakręcono film i do tego opowiada prawdziwą historię. Opowieść zaskakująca i pełna uroku,choć opowiada o naprawdę ciężkim losie kobiet nomadów.

5. Książka o losach czarnoskórych kobiet w Ameryce w latach 60. Opowiada o przyjaźni, nadzieji i o odwadze by mówić prawdę nawet ciężką. Bohaterkami są dwie czarnoskóre kobiety, które są opiekunkami dzieci i służącymi w domach białoskórnych kobiet. Trzecią bohaterką jest córka plantatora bawełny, która chce zostać pisarką i postanawia napisać o losie czarnoskórych kobiet, temacie którego nikt nie chce się podjąć.

6. Piękna książka o strasznych czasach. Opowiada o drugiej wojnie światowej. Autor nie osądza, nam pozostawiając ocenę bohaterów. Opowiada obrazowo i pięknie rysuje bohaterów, którzy przedstawiają różne postawy i przekonania, które rodzą się wraz z wybuchem wojny.

7. Świetna książka polskiej autorki. Akcja dzieje się wśród wikingów. Główna bohaterka zostaje  wydana za jarla, którego nie kocha. Wie jednak, że to jej jedyna szansa na zmianę losu. Postanawia odnaleź swoje miejsce. Niechce być tylko matką, której jedyną rolą jest rodzenie i wychowywanie dzieci, ani posłuszną żoną oczekującą meża. Książka, która zachwyca i przekonuje wielkie rzesze czytelników.

8. Wspaniale napisana książka o losach Polaków na Syberi. O tęsknocie za Polską i chęcią ułożenia sobie na nowo życia. O ile to możliwe... Opowieść wspaniale opowiedziana, w której jest miejsce na przepiękne opisy przyrody jak i ciężkie wybory bohaterów. Niedawno w kinach była jej ekranizacja, jest więc kolejny powód by przeczytać ją. A warto!!

9. Nie wiedziałam, który tom wybrać na zdjęcie wybrałam więc dwa, które najbardzej mi się podobały.
"Gra o tron" jest serią, którą po prostu pokochałam! Świetnie napisana, pełna intryg, zdrad i bitew. A wszystko kręci się wokół trony, który każdy chce zdobyć. Do tego szybka akcja i nagłe zawroty. Co chieć więcej?

10. Reportarz o Indiach, który strasznie przypadł mi do gustu.Opowiada o Indiach pięknych, z starymi świątyniami jak i o strasznej biedzie, brudzie i żebrzących ludziach  na ulicach, które są ich domem i czasami niestety też miejscem gdzie umierają. Choć autorka porusza trudne tematy czasami nie piękne wręcz przeciwnie pisze subtelnie i obrazowo, tak że widzimy kolory, czujemy zapachy i smakaki opisywanych potraw.

11. Książka, której nie mogło tu zabraknąć, choć przeczytałam ją dopiero w grudniu wręcz na ostatni gwizdek. Opowieść katedra pełna zagadek, niedpowiedzianych pytań. Trudna, ale warta trudu czytania. Autor co chwila przeplata, różne czasy, bohaterów a ich łącznikiem są tajemnicze, przepiękne skrzypce Vial.

Rozpisałam się, ale w tym roku przeczytałam wiele cudownych książek. Zaś książką roku zostaje........ZŁODZIEJKA KSIĄŻEK!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz