piątek, 1 stycznia 2016

Książki roku


Kolejny rok za nami. Co przyniósł, co zabrał? Czy pomyślny czy tragiczny? Zaskakujący czy też monotonny? Uwielbiam końcówkę grudnia i pierwsze kilka dni stycznia. Wspaniały czas podsumowań, postanowień noworocznych. Czy już sporządziliście swoją listę planów i marzeń? Ja dopisuję już ostatnie punkty i wierzę, że uda mi się jak najwiecej z nich zrealizować, kto wie może i wzystkie :) ? Pragnę też przyjrzeć się roku 2015 również na blogu.Napisałam 60 postów przeczytałam 40 książek. Naprawdę byłoby ich troszkę więcej, ale nie chcę pisać recenzji wszystkich lektur, bo nie każdej  warto poświęcić tyle czasu, zaś i tak każdy ma o nich własne zdanie. Muszę powrócić do mojego czytania nakazanych książek z wyprzedzeniem, by móc szczerze się o nich wypowiedzieć i spędzać z nimi chwile dla przyjemności nie nakazu. Oto moje top 10 książek ubiegłego roku :

Książka, której urok odkrywamy stopniowo wraz z jej lekturą. Mnogośćć bohaterów, wątków, miejsc może z początku przerażać, ale po chwili wszystko się nam idealnie układa i losy postaci zaczynają niezmiernie interesować. Smutna historia o miłości, poświęceniu, wojnie i pamięci.


Powieść, która przeczytałam na początku roku i zafundowała mi ona kilka nieprzespanych nocy  i fascynacje Syberią, którą chciałabym kiedyś zobaczyć. Trudno mi ją zdefiniować, bo jej sukces w mej opini to łączenie wartkiej akcji z zagadką, odniesieniami do histori i jej tajemnic oraz dyskretnym, ładnie poprowadzonym wątkiem miłosnym.


Moją pasją jest historia. Coś o czym mogłabym czytać, oglądać książki bez końca. Po prostu fascynuje mnie jak dawniej wyglądało ludzkie życie, jakie mieli marzenia i poglądy. Uwielbiam sobie wyobrażać jak by wyglądały moje losy, gdybym urodziła się wcześniej, w innym zakątku ziemi. Takie gdybania, które tylko podsycają takie lektury jak "Bogowie, groby i uczeni", które wspaniale opowiadają o przeszłości zwłaszcza tej tak odległej,bo starożytnej.

Kiedy ogłoszono, że  J.K Rowling ma wydać nową książkę w dodatku dla dorosłych, posypały się różne opinie. Niektórzy byli nią oczarowani, inni zaś zawiedzieni. Ja sama podchodziłam do niej nieufnie, ale wszystkie moje wątpliwości szybko się rozwiały. Wspaniała książka, karykatura wpółczesnego społeczeństwa. Poruszająca niewygodne tematy i skłaniająca do refleksji, którą naprawdę warto przeczytać.



Tak oto z Wielkiej Brytani czasów współczesnych przenosimy się na nasze wschodnie ziemie przed i w trakcie 2 wojny światowej. Choć książek o tych strasznych czasach powstały już setki ta jednak się wyróżnia. Pełna miłości ; siostrzanej, namiętnej, patriotycznej. O cenie przeżycia i poświęceniu. Nie byłam w stanie się od niej oderwać kiedy czytałam....



Motyw wojny i jej skutków od lat jest aktualny w popkulturze. Od czasu zrzucenia bomb w Hieroszimie i Nagasaki świat wciąż zmaga się z ich konfliktową pozycją. Dmitrij Głuchowski w sposób trzymający w napięciu i mroczny opowiada o postapokaliptycznej wizji świata, w którym przeżyli jedynie Ci, którzy na czas schowali się w moskiewskim metrze. Czyta się ją wspaniale, zaś końcówka zostawia nas z masakryczną gonitwą uczuć, myśli.


Japonia jest moim ukochanym miejscem, o którym chciałabym wiedzieć jak najwięcej, poznać a może mam nadzieję kiedyś odwiedzić. Wszystko co wpadnie mi w ręce i opowiada o niej, muszę przeczytać.
Ta opowieść pełna jest czaru, niepowtarzalnego uroku dawnego porządku świata. Opisana z wielką precyzją tak iż sami czujemy smak potraw, zapachy perfum. Wdodatku losy głównej bohaterki, które chwytają nas za serce. Bezcenny czas spędzony na czytaniu ...



Drugi tom monumentalnej trylogi nazywanej "polską grą o tron". Choć na pierwszy rzut oka może przerażać swoją objętością, to nie czujemy czasu czytając tą książkę. Trzymająca w napięciu, pełna intryg, miłości i w dodatku na podstawie naszej wspaniałej histori. Wspaniale spędzony czas wraz z powtórką z histori.


Wydanie zbiorowe najpiękniejszcyh książek znanego, szanowanego autora. Kto słyszał o "Oscarze i Pani Róży" ? Kto z tych co odpowiedzieli twierdząco czytał inne pozycje Érica Emmanuela Schmitta? Jego opowieści  pełne są życiowycj lekcji, słynnych cytatów. Dodatkowo ich fabuła jest zawsze ciekawie zaplanowana np. "Milarepa" przypominająca tybetańskie bajki, czy też "Zapasy z życiem" dziejąca się w moim ukochanym Tokio.

Książka, która ma swój niepowtarzalny czar. Przenosi nas ona w chwilę do czasów wiktoriańskich, gdzie następnie poznajemy życie złodziejaszków, lekkich kryminalistów oraz poważnych, starannie wychowanych dam. W tle wręcz chorobliwa fascynacja książkami i losy trudnej, nieuznawanej miłości. Dodatkowo mamy kilka spisków, tajemnic. Idealna mieszanka, która sprawia, że ta lektura na długo zapada nam w pamięć.



Kolejna książka w mej liście, która swą tematyką dotyka religi, Boga. Choć opowiada historię już znaną, nieraz słyszaną robi to w taki sposób, iż trudno się jej oprzeć. Sama przeczytałam ją w jeden dzień, tak mnie zaciekawiły losy Tamar, które idealnie pokazują, że nawet w najgorszych chwilach nie powinniśmy tracić wiary w odmianę naszych losów na lepsze.

Wybór książki roku jest w tym przypadku niezwykle trudny. Najchętniej wybrałabym ich kilka ;) Postaram się jednak trzymać zasad i wybieram :



Czy zgadzacie się z moją listą? Jakie książki wy najlepiej zapamiętacie z 2015 roku?  Podzielcie się swoimi przemyśleniami w komentarzami ;)

2 komentarze:

  1. Droga czytelnika,
    po raz pierwszy bylam na Pani stronach - i jestem pod wrazwniem tych krotkich, ale bardzo ogniskowanych i wyrazistych recenzjach, ktore, oprocz tego, nawet zawsze maja "cos osobistego". Mnie sie bardzo podobali!
    Dziekuje bardzo!
    U. z Niemcech (i Niemka ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pisząc receznję bardzo się staram,więc miło mi słyszeć, iż ich forma ma swoich zwolenników. Cieszę się, że mój blog się Pani spodobał i zapraszam ponownie ;)

    OdpowiedzUsuń